fredag 25 mars 2016

"Men är det inte bara att sluta?!"

Tro mig, det är inte bara att sluta. Fråga den som pillar på naglar, fråga den som pillar bort sårskorpor, eller kanske äter hud, pillar sår i näsan gång efter gång, äter hårsäckar eller röker. Man behöver redskap till att sluta, både fysiska och psykiska. Stöd från en terapeut eller en jävligt bra psykolog. Kanske finns det forskning i närheten av där du bor (har än så länge bara hittat på Sahlgrenska Universitetssjukhuset).



Redskap i tankeverksamheten: Har du problem med andra saker i livet också? Får du lätt ångest och hamnar i svackor? Känns det befriande och lugnt av då du nopprar hår/pillar hud? Får du ånger och ångest efteråt och känner att du är fast i en ond cirkel? Har du haft den här ovanan i flera år och trott att du är ensam och får nu reda på att du inte är det - sök upp hjälp. Det kommer vara folk som missförstår dig, men via mod och beslutsamhet kommer du till slut att träffa en bra terapeut som kan hjälpa dig att förstå hur du tänker. Och då kan du undvika situationerna då du nopprar/pillar medvetet. Var beslutsam som om du måste simma motströms eller springa i en uppförsbacke. Efter många försök så når man sitt mål. Sök upp Kognitiv Beteendeterapi (KBT).

Låter det enkelt att "bara sluta"? Det är svårt att förstå för andra, jag respekterar att det är så. Men jag försöker att förklara för den som frågar både privat och via sociala medier.

Och ja, jag tar med rökning som ett exempel för rökning och de andra sakerna jag nämnde ovan kan framkalla följande: belöning i hjärnan, obehag för andra, och beroende (eller känsla av beroende). Som man i vissa sammanhang kan kalla hår-ryckande och hud-pillande. Jag har varit rökare och är fortfarande beroende av nikotin. Det är vissa skillnader ja, men det var likheterna jag tog med nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar