söndag 12 mars 2017

Det måste bli mer accepterat för en kvinna/flicka att ha rakat huvud!

När jag var liten och olyckligt ovetandes om att det fanns flera som jag, som drog loss hår från huvudet så brukade pappa ibland hota med att raka av håret på mig "för då skulle du inte ha något att dra av". Jag vägrade. Han föreslog lite mildare med peruk, jag vägrade. Alla barnen i skolan visste ändå hur jag såg ut med mina kala fläckar, man fick ju inte ha keps eller mössa på sig inomhus.


Såhär ser jag ut idag; på jobbet, hemma och när jag handlar mat.

Det finns flera anledningar till varför vissa av oss kvinnor förlorar hår och rakar huvudet:
= TRICHOTILLOMANI, att rycka loss hår från huvud, kropp, ansikte eller alla delar av kroppen.
= ALOPECIA AREATA/TOTALIS, ofrivilligt fläckvis eller totalt håravfall från huvud
= CANCERBEHANDLING
= NÄRINGSBRIST VID ÄTSTÖRNINGAR
= ELLER UTAN NÅGON AV OVANSTÅENDE ANLEDNING, för att det är häftigt, snyggt och befriande, eller kanske som stöd till en anhörig som varit tvungen att raka huvudet.

Som barn får vi fortfarande lära oss att pojkar har kort hår, tjejer har långt hår. Det vet jag för jag får frågan minst 2 gånger i veckan på jobbet av just barn. Antingen är frågan "är du en pojke eller flicka?" eller "Varför har du inget hår?". Jag tar inte illa upp när någon frågar, jag säger bara att jag kände för att skaffa mig en ny frisyr. Som tonåring och vuxen blir vi matade med budskapet att "vackra kvinnor /söta fickor ska ha långt hår". Kanske inte lika ofta nu som förr, men det finns fortfarande kvar! KVINNORS SKÖNHET SKA VÄL INTE BASERAS PÅ OM HON HAR HÅR ELLER INTE?! VAFAN! Tjejer, killar, vuxna och tonåringar, är det inte dags att vi slutar ha dessa fördomar om kvinnor med rakat hår:

- Är det en kille eller tjej?
- Så fult, haha en tjej med rakat huvud!
- Du kommer se ut som ett ollon om du rakar huvudet!
Eller: en kille/lesbisk/kriminell. (Jag har fått höra alla dessa ovan).
- Stackars människa, hon har säkert cancer.


Man ska inte behöva stå ut med mobbning i skolan för att man har en kort, rakad eller "konstig" frisyr. Man ska som vuxen inte behöva känna pressen av att ha peruk eller sjal för att dölja en stark och vacker kvinna som inte har hår på huvudet. Man ska inte heller behöva bli dömd bara för att man är just kvinna utan hår.

Det här är inget "Tyck-synd-om-mig-inlägg". Det här är ett UTROP till alla att jag vill se en förändring i samhället på hur vi ser på flickor/kvinnor med antingen väldigt kort hår eller rakat huvud. Tack vare THE BALDIE MOVEMENT vågade jag tillslut gå ut med min rakade skalle istället för att dölja det. Kolla gärna in den sidan. För mer information om Trichotillomani kan ni kolla in länkarna under fliken överst.

Obs! Som det står överst till höger i bloggen så är det ingen idé att skriva något kränkande här som kommentar, det kommer ändå inte att publiceras för allt granskas innan.


Ta hand om er! Oavsett om ni har långt eller kort hår ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar